14 August 2016

Exploring the Nature @ Entopia



Assalamualaikum !



Hehehehehehehehe

Hai semua oranggg ! Jadi, minggu lepas saya dan Muhammad Adzeem ke Entopia, Penang. Last year kami dah datang tauu, tapi close for renovation. Dah la jauhhh kemudian patah balik begitu sahaja lalu menukar plan ke Bukit Bendera. Kami kembali setahun kemudian dengan perasaan yang sangat teruja sebab bila sampai ja terus woww cantik betul tempat ni !

Mungkin sebab seronok sangat sebab dapat jumpa semula lepas 3 bulan tak jumpa lepastu sembang rancak la weh dalam kereta :') Terus jadi tak sabar nak explore tempat ni sama-sama !


Saya tak sedar pun ini sebenarnya sejenis serangga ?!! Tak perasan langsung benda ni ada dekat pokok sebelah kita masa tengah berjalan-jalan. Selamba ja duduk dekat dekat pokok sampai la kami jumpa dengan seorang tour guide dalam tu. 

Mengikut penerangan abang tu, yang serupa macam daun tu, depa akan kutip dan simpan semula bila malam. Yang ranting tu biar ja kat situ. Sebab kalau yang berbentuk daun tu hilang, susah nak cari katanya T_T 

Being the curious Alia, mestilah saya tanya macam-macam soalan. Contohnya seperti, "Pernah tak si daun tu makan kawan dia sebab dia ingat kawan dia tu sebenarnya daun ?" 

Saya rasa soalan tu sangat penting kot ? Kenapa abang tu ketawa T_T

So jawapan dia, tak. Dia kenal spesis dia sendiri. Ok.

Saya suggest awak semua pakai kasut yang paling selesa bagi awak sebab jalan dekat Entopia ada naik turun serius berpeluh habih baju tau dakkkk. Ada dua bahagian sebenarnya iaitu indoor dan outdoor. Indoor berhawa dingin dan ada escalator jadi awak tak perlu lagi memanjat dan mengeluarkan peluh.

Indoor pun ada banyak benda yang awak boleh explore tapi GoPro Muhammad Adzeem taknak bagi kerjasama dan saya juga malas adjust setting kamera haha k. Sempat lagi tau kami main table soccer (I don't know what it is called). Muhammad Adzeem nampak aje benda tu terus cakap, "B jom mainnn !!!"

Sorry la eh sebab saya yang score walaupun yang beliau yang beria menjerit tak peduli orang sekeliling =_=




Apeni tetiba gambar aiskrim ? 

Lepas ja keluar dari Entopia, kami ke Urban Artisan. Co yang terletak di Nagore Square, Georgetown. Alasan pergi sini sebab aiskrim dia cantik ! Tapi lepas pergi baru tahu sebenarnya aiskrim dia berubah setiap bulan. Kami cuba Matcha Green Tea X Japanese Black Sesame dan Binggrae Banana Milk. Sedap ! Tak terlalu manis macam aiskrim yang biasa kita makan. Cuma terlalu cepat cair T_T mungkin sebab itulah nama dia soft serve ? 






Lepastu Muhammad Adzeem nak datang sini pulak. Sebab macam biasalah seorang Ajim yang mudah terpengaruh dengan gambar di media sosial. Terus ajak datang ! We had our lunch at Sekeping Victoria.

Ingat kami terus balik ka lepas makan ? Mesti lah tak hahaha kuat berjalan betul. Haish. Sebab jarang jumpa, jadi bila sekali jumpa, terus semua tempat nak pergi ! Kami siap ada tentatif program tau haha dan yang selalu nak melencong tempat lain tu saya lah T_T Dan setiap kali itu juga ditegah Muhammad Adzeem yang garang. 




Hehehe belum balik lagi hehe hehehehe. Kami pergi cats cafe dekat Taman Seluang, Kulim. Sederet dengan Pos Laju dan Soups On. Awak boleh search Kopi Catz dekat facebook untuk tahu info lebih lanjut pasal tempat ni. Awak cuma perlu bayar RM5 per head untuk tempoh 30 minit. Dan RM15 including food and drink dan unlimited time ! Tapi sebab kami dah kenyang dan Muhammad Adzeem pun kalut nak balik Jitra (sebab nak tengok bola sesenyap ciss) maka kami pon dok sat ja.

Banyak tau kucing dekat sini. Sebelum awak masuk, awak akan diberi cecair saya rasa untuk sanitize tangan kita sebelum pegang kucing-kucing kat situ. Dan yang paling best, semua kucing kat situ adalah kucing jalanan je ! Tapi semua comel dan gebu T__T Awak baru je masuk, terus semua kucing datang gesel dekat kaki huwaaaa jinak sangat ! Muhammad Adzeem berkenan betul dengan kucing kelabu tu sebab warna mata dia oren :D

Eii geram tau sebab macam-macam jenis perangai kucing awak boleh tengok. Ada yang senyap je, duduk bawah meja sambil perhati sekeliling. Ada yang duk bergaduh dengan kucing lain aje ! Ada jugak yang asyik nak duduk atas riba kita T_T


8 comments:

Fazleyatul Aini said...

gambar semua cantik2 !!

Anonymous said...

power betul gambar! T__T kak alia pakai camera apa ni? suka gambar rama2 tu
btw akak makin lawalah, dulu comel2 je masa zaman pakai spek dulu :D

Jepun Mari said...

cantik gmbar, so impressed

Sya said...

Haah x nafikan.. Gmbr macam nak masuk pertandingan photography. Last saya prgi taman rama2 kat KL, tu pun masa kecik, ahaha

Firdaus Jamaludin said...

kemain lagi :D

Reen said...

Banyaknya kucing. Comel.. Bila pergi taman rama, tentu banyak bunga kan.

Cik Iylia said...

Wahhh seronoknya Alia dah update blog hehe. Nice tripss :)

Intan Saffyna said...

hi,saya datang sini follow awak :)